Cieknący kran, nieszczelne okno, urwane zawiasy czy obłamane oparcie w ulubionym fotelu – schorowany, sędziwy człowiek z ich naprawą może sobie nie poradzić. W Gdańsku osoby, które ukończyły 75 lat mogą w takich wypadkach liczyć na wsparcie w ramach projektu „Złota rączka dla seniora”.
W ramach konkursu, na zlecenie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku pomoc w postaci drobnych, bezpłatnych usług naprawczych realizuje w domach seniorów Gdańska Spółdzielnia Socjalna (GSS). Projekt jest pilotażowy, finansowany przez miasto i potrwa do końca maja 2020 roku. Ma sprawić m.in. by osobom 75+ w Gdańsku żyło się łatwiej. Żeby czuły opiekę i wsparcie w rozwiązaniu nawet bardzo prozaicznych problemów.
Z usług przysłowiowej „złotej rączki” skorzystać mogą przede wszystkim samotni, niesamodzielni lub schorowani sędziwi mieszkańcy. Osoby, które z racji np. małej aktywności, dolegliwości zdrowotnych, braku środków finansowych nie mogą lub po prostu nie potrafią dokonać naprawy. Trudność może stanowić nawet wymiana przepalonej żarówki czy przetartego kabla od telewizora.
Wówczas wystarczy zadzwonić do GSS pod numer tel.: 881 703 096 i zgłosić problem. Zgłoszenia są przyjmowane w dni powszednie, w godzinach od 8.30 do 15.30. Koszt materiałów potrzebnych do wykonania usługi nie może przekroczyć 80 złotych brutto, wówczas jest ona bezpłatna dla seniorki czy seniora. Jeśli koszt jest wyższy, różnicę pokrywa osoba starsza – wcześniej jednak kwestia jest uzgadniana z GSS, by nie narazić beneficjenta na zbyt duży wydatek.
– Staramy się, by jakość usług świadczonych w mieście na rzecz sędziwych mieszkańców była jak najwyższa i bardzo wszechstronna – mówi Piotr Kowalczuk, zastępca prezydent Gdańska ds. edukacji i usług społecznych. – Temu służą między innymi wprowadzane innowacje społeczne, projekty pomocowe. Wszystko po to, by potrzebujący gdańszczanie, którzy z różnych przyczyn w jesieni życia nie mogą liczyć na wsparcie bliskich, mieli jak najlepszą opiekę i poczucie bezpieczeństwa.
Dodajmy, że osoby starsze, niesamodzielne z Gdańska, które chcą skorzystać z pomocy „złotej rączki” mogą także zgłosić potrzebę np. swojej opiekunce lub pracownikowi socjalnemu MOPR. Pracownicy w razie potrzeby ułatwią kontakt z GSS, pomogą w uzyskaniu usługi.
Fot. Pixabay